امروزه با توجه به افزایش قیمت خودرو ها و بهای بالای آن سرقت این وسیله به شدت افزایش داشته است، در نتیجه شرکت های تولید کننده لوازم ضد سرقت و حفاظت کننده الکترونیکی به طور مستمر در حال به روز رسانی و عرضه تجهیزات جدید دزدگیر خودرو هستند. سارقین خودرو نیز با افزایش مهارت های خود به دنبال راه های جدید برای سرقت می باشند پس در زمینه محافظت از خودرو شخصی باید توجه کاملی داشت.

دزدگیر خودرو چیست؟

دزدگیر خودرو وسیله ای الکترونیکی بوده که در زمینه امنیت و حفاظت از خودرو های شخصی، تجاری و حتی موتور سیکلت ها به کار گرفته می شود. این دستگاه هنگام تلاش سارقین برای دزدیدن خودرو فعال شده و با دادن هشدار های صوتی و تصویری به فرد او را از خطر پیش رو آگاه می کند.

 

انواع مختلف دزدگیر خودرو

دزدگیر خودرو در کارکرد های متفاوت و انواع مختلف مانند: نوع ساده و معمولی، ردیاب GPS ، دزدگیر تصویری، نیمه تصویری در حال تولید و عرضه به بازار می باشد.

 

دزدگیر معمولی خودرو

این گونه از دزدگیر خودرو دارای قابلیت هایی چون باز و بسته کردن قفل درها و در انواع جدید تر باز کردن صندوق عقب می باشد. سیستم هشدار این نوع از دزدگیر به این شیوه است که هنگام برخورد اشیا به خودرو یا تلاش سارقان برای دزدی به صدا در آمده و صاحب وسیله را از خطر  آگاه می کند. برد ریموت های این سیستم متفاوت بوده و در انواع به روز قابلیت ارتباط در فواصل بالا را نیز دارا می باشد.

دزدگیر خودرو car alarm

مجموعه دزدگیر خودرو همراه با ردیاب ماهواره ای – GPS

این سیستم جدید علاوه بر داشتن ریموت و قابلیت هشدار های صوتی دارای یک دستگاه ردیاب جاسازی شده در اتوموبیل است. در صورت به سرقت رفتن خودرو این دستگاه قادر بوده که اطلاعات مکانی خودرو را به طور آنلاین از طریق سیمکارت داخلی به اپلیکیشن نصب شده در گوشی همراه صاحب خودرو ارسال کند، تا بدین وسیله فرد از مکان دقیق خودروی سرقتی مطلع شود.

دزدگیر و ردیاب

دزدگیر نیمه تصویری خودرو

این مدل جدید از ریموت ها ترکیبی از انواع سنتی آن و نمونه های تصویری می باشد. ریموت این مدل ترکیب شده از دکمه های مربوط به سیستم قفل شدن در ها و صندوق و یک صفحه نمایش کوچک جهت نشان دادن وضعیت فعلی خودروی شما می باشد.

 

دزدگیر خودرو car alarm

دزدگیر تصویری خودرو

دزدگیر های تصویری جدید ترین مدل معرفی شده در حوزه تجهیزات ایمنی خودرو می باشد. این دزدگیر خودرو با داشتن سنسور های متفاوت ، نصب شده در قسمت های مختلف قابلیت نمایش وضعیت خودرو در صفحه نمایش ریموت را دارا است. برای مثال هنگام باز شدن در های خودرو یا صندوق عقب، این وضعیت ها توسط ریموت به نمایش گذاشته شده و هشدار به کاربر داده می شود.

 

دزدگیر خودرو  car alarm

انواع برند های معتبر در حوزه دزدگیر خودرو

با توجه به حساسیت بالا در خرید دزدگیر خودرو انتخاب برند معتبر بسیار مهم بوده و باید جنس های اصل را به خوبی از انواع تقلبی آن شناسایی کنیم. با توجه به این نکته شناخت تولیدکنندگان معتبر و پیشرو در این زمینه بسیار ضروری و مهم می باشد. در ادامه به لیستی از برند های معتبر در این حوزه اشاره خواهیم کرد، ماجیکار، استیل میت، تی ال دی ، پی ال سی، تنون، ایزیکار، اکتیو، هوتای، اسپای، زنوتیک، رویال، جردن، سیم کارتل و….. از معروف ترین مارک های موجود در بازار می باشد.

نحوه کارکرد سنسورهای سیستم دزدگیر خودرو

هنگامی که خودروی شما در یک وضعیت خاص امنیتی قرار گرفته باشد ترتیب فعال شدن حسگر ها به طریقه زیر می باشد:

مرحله اول: ابتدا سنسور ضربه فعال شده که به دلیل برخورد سارق با درب خودرو جهت باز نمودن ان می باشد.

مرحله دوم: سپس سنسور تغییر فشار به علت فشار بیش از حد سارق به شیشه اتوموبیل جهت شکستن آن فعال خواهد شد.

مرحله سوم: سنسور درب های خودرو نیز پس از تلاش سارق برای وارد شدن به داخل یا باز کردن صندوق عقب فعال می شود.

مرحله چهارم: در آخرین مرحله نیز سنسور حرکتی دزدگیر خودرو به علت روشن شدن ماشین توسط سارق و به حرکت در آمدن آن به صدا درخواهد آمد.

اجزای دزدگیر خودرو

کیت مرکزی دزدگیر:

قطعه اصلی در مجموعه دزدگیر به شمار می رود که با فعال شدن سنسور ها و دریافت سیگنال آن ها توسط پردازنده خود و بررسی آن اقدام به فعال سازی سیستم هشدار دزدگیر می کند.

سیستم دزدگیر خودرو برق مورد نیاز خود را از باتری ماشین تامین می کند و در صورت بروز مشکل در باتری اصلی از باتری کمکی برای راه اندازی سیستم خود استفاده خواهد کرد.  با قعال شدن هر کدام از سنسور ها یک سیگنال به سمت کیت مرکزی فرستاده می شود و کیت پس از بررسی آن اقدام به هشدار می کند.

حسگر ضربه خودرو:

در صورتی که ضربه ای به بدنه خودرو وارد شود یا جسم محکمی با آن برخورد داشته باشد این سیستم فعال شده و صدای آژیر  دزدگیر خودرو را فعال می کند. بسته به قدرت ضربه هر چه بیشتر باشد صدای تولید شده نیز قوی تر خواهد بود. این سنسور ها حتی با کوچکترین تماس اجسام و برخورد های سطحی نیز فعال می شود که حساسیت این سیستم به نوع دزدگیر و رده قیمتی آن بستگی دارد.

حسگر تغییر فشار دزدگیر:

این حسگر هنگام تغییر فشار هوای داخل اتوموبیل در زمان خاموش بودن فعال خواهد شد و در مواقعی مانند شکسته شدن شیشه های خودرو و وارد شدن هوای تازه به داخل ماشین فعال شده و سیستم هشدار دزدگیر خودرو را فعال می کند.

سنسور حرکتی خودرو:

در صورت به سرقت رفتن خودرو و حرکت آن این حسگر فعال شده و هشدار های لازم را به کاربر می رساند.

سنسور حرکتی دارای یک استوانه محتوی جیوه می باشد. این استوانه توسط دو سیم به کیت مرکزی متصل شده اند. سیستم هشدار آن هم به این صورت است که در صورت حرکت خودرو جیوه بالا و پایین شده و سبب قطع و وصل جریان عبوری از سیم ها می شود و هنگام این رخداد سیستم هشدار توسط کیت مرکزی دزدگیر خودرو فعال خواهد شد.

با توجه به ذکر نکات مهم پیرامون مدل های مختلف دزدگیر خودرو و بیان نمودن مزایای بسیار آن توجه کردن به نصب این قطعه بسیار لازم به نظر می رسد. پس هر چه در مدت زمان کوتاه تری اقدام به نصب و تجهیز خودروی خود به دزدگیر مناسب بفرمایید امنیت ماشین خود را به سطح بالا تری رسانده اید.

البته باید توجه نمود که دزدگیر خودرو تنها وظیفه هشدار به کاربر را داشته پس خود افراد نیز باید در هنگام هشدار به سرعت عمل کرده و مانع سرقت خودرو شوند.